7/8/07

Sobre el tren Barcelona-Ripoll-Puigcerdà (juliol 2005)



Quatre motors per a un tren

Sempre he cregut que recordar ajuda a pensar millor en el futur. Precisament aquests dies de tancament i nova i enèsima reivindicació des dels estaments públics davant la deixadesa de la línia de ferrocarril que travessa la nostra comarca, em venen al cap records relatius a accions i situacions viscudes.

Farà uns sis anys que una delegació de la Vª zona de Renfe varen visitar el Consell Comarcal del Ripollès -i em consta que també els altres consells comarcals de la cua de la línia de ferrocarril Barcelona-Puigcerdà-La Tour de Carol- anunciant la lloable intenció de l'empresa d'estudi de noves formules de comercialització turística d'aquesta línia. Encara guardo les targes de visita d'aquella delegació de prohoms, tot i que ignoro si hores d'ara encara ostenten aquells càrrecs i responsabilitats.

Davant tan bona nova, amb molta il.lusió tot i que amb una certa reserva d'incredulitat, des del Consell Comarcal del Ripollès vaig tenir l'oportunitat de col.laborar en l'elaboració d'una proposta a partir de la meva experiència política i professional en el camp del turisme de muntanya.

La proposta es basava en donar contingut temàtic a l'oferta de viatges en tren cap a les comarques d'Osona, Ripollès i Cerdanya; oferint possibilitats de viatges de jornada, de cap de setmana i de setmana sencera. Es tractava de poder captar a un públic potencial ampli a partir d'inquietuds i possibilitats diverses. Una certa promoció i comercialització inicials semblaven garantides a priori per mitjà de la xarxa d'agències d'Iberrail.

Les propostes temàtiques eren exactament quatre : tren natura, tren cultura, tren aventura i tren sensacional. Quatre noms pensats en bilingüisme per a una empresa de vinculació i difusió estatal, fàcilment traduïbles per a una promoció europea d'aquesta línia transfronterera.

Els programes Tren natura consistien en una oferta de propostes de descoberta dels nostres espais i muntanyes, rius i valls; des dels paratges de Sau i Collsacabra, fins el Parc Natural del Castell de Montesquiu o els espais d'interès natural de la serra de Milany, Montgrony, Ull de Ter o Vall de Núria. Una combinació d'accés en tren, aproximació en vehicles de servei turístic (taxis, bus, 4x4) si calia i rutes de senderisme, paisatgisme i excursionisme. D'un dia a dos o més, amb o sense allotjaments i menjars.

Tren cultura volia englobar l'oferta del nostre ric patrimoni arquitectònic, museístic i cultural en el seu sentit ampli. Des de visites a santuaris, als monestirs i esglésies romàniques, la ruta modernista, ruta verdagueriana, ruta del Comte Arnau, visites als museus i elements singulars fins a recorreguts gastronòmics, assistència a festivals de música, universitat d'estiu…

Tren aventura incidia en el turisme actiu. Una combinació d'arribada en tren amb la pràctica d'esports i activitats per a tots els públics : nàutics a l'embassament de Sau, rutes en bicicleta de muntanya -inclosa la Ruta del Ferro o via verda de Ripoll a Toralles- i els Centres BTT, escalada, vol en globus, descens d'engorjats, senderisme d'alta muntanya, excursions a cavall, caça, rutes en 4x4, pesca, tir amb arc, l'esquí… tot estructurant la rica oferta de les nostres comarques.


Finalment, Tren sensacional oferia un turisme de sensacions : es basava en l'oferta excepcional d'activitats singulars que es celebren a les nostres comarques : fires, mercats, festes, … al llarg de tot l'any. Conscient que no les podré esmentar totes es poden citar des del Mercat de Música Viva o el Festival de Cantonigrós, fins la setmana d'art al Castell de Montesquiu, el concurs de gossos d'atura a Ribes de Freser, el mercat medieval de Vic, el Mercadal del Comte Guifrè a Ripoll, la Tria dels Mulats d'Espinavell, la Fira Catalana de l'Ovella o la Festa Nacional de la llana i Casament a pagès, el cicle Comte Arnau a Sant Joan de les Abadesses, el Carnaval de terra endins de Torelló, la final de la cursa Pirena a La Molina o les festes majors estiuenques…

En definitiva, quatre blocs de programes desestacionalitzats que es complementaven amb l'oferta de restauració i allotjament hoteler, camping i rural de les nostres comarques i a gust del potencial consumidor. Un tren al servei del turisme i uns serveis turístics que podien veure en el tren l'arribada de milers de nous visitants.

Malhauradament aquesta proposta d'ús del nostre ferrocarril com a element vertebrador d'una oferta de turisme d'interior deu haver quedat en un paper; doncs sis anys més tard continuem essent espectadors d'excepció d'una mala gestió, d'un negligent manteniment i d'una nul.la visió comercial i de servei d'aquesta línia.