3/8/07

L'ANELLA DE CIRCUMVALACIO PER SANT PERE

Sobre l’anella de circumval.lació urbana que proposa el Pla General de Ripoll

En la proposta del nou Pla General d’Ordenació Urbanística Municipal de Ripoll que es va aprovar només amb el 53% dels vots al Plenari municipal del passat 18 de setembre es planteja la qualificació al barri de Sant Pere d’una nova zona com a urbanitzable i a la vegada s’hi projecta un tram d’una anella de circumval·lació urbana que envolta el barri.

Aquesta anella està pensada per a descongestionar el trànsit del centre històric i comercial creant una illa de vianants i millorant la comunicació entre barris, i es basa en l’existent pujada de l’Avinguda Comte Guifré i un nou vial a construir entre l’extrem est del barri de Sant Pere i la zona de la Font del Sant, aprofitant el sector de nou creixement urbà; la qual cosa afectaria de ple als veïns de Avda. Comte Guifré, les escoles Tomàs Raguer i Ramón Suriñach, els veins de la Plaça Europa i pisos del Sindicat. En general afectarà al conjunt de veins d’un dels barris més tranquils de Ripoll, on s’ha avantposat una forma de viure en un espai sense sorolls, sense fums, on els nens poden jugar tranquils al carrer, on els avis poden passejar i prendre el sol, abans de prioritzar altres comoditats del centre urbà.

Aquesta proposta d’anella segons el grup municipal de CiU comportarà un conjunt de problemes que no es resolen i que per tant fan que no es pugui acceptar com la solució a la descongestió del trànsit del centre :

1-La cruïlla d’accés des del carrer Dr. Raguer, la pendent i l’amplada de l’Avgda. Comte Guifré no la converteixen en la via més àgil i pràctica per a la descongestió del trànsit rodat del centre; especialment en horari d’entrada i sortida escolar o en períodes hivernals de nevades i glaçades.

2-La creació d’una anella de circumval·lació pel barri de Sant Pere té el perill de convertir-se en una via ràpida de interconnexió rodada entre les carreteres de Barcelona, Ribes de Freser, St. Joan Abadesses, Olot i viceversa, comportant per tant un excés de circulació que afectarà completament a la tranquil·litat i a la seguretat del barri, amb la zona seva zona escolar, residencial, esportiva i de serveis assistencials, provocant un increment de pol·lució i de la contaminació acústica a tenir en compte.

3-No es preveu l’operativitat d’aquesta anella proposada de forma paral·lela amb l’entrada en funcionament de les variants extra-urbanes (no tenen calendari definit, com si que existeix pel que fa a l’agenda del POUM en relació a la part de l’anella i a la zona de nova urbanització) i això pot provocar una elevada intensitat de trànsit fins i tot semi-pesat durant els anys veniders.

4-No es proposen solucions a l’aparcament per accedir al centre comercial i històric des de l’anella que es planteja; ni tampoc en nombre suficients per al barri de Sant Pere, l’entorn turístic del Monestir o els centres escolars.

5-Aquesta anella es veu obligada a salvar diferents dificultats que a criteri de CiU la converteixen en poc viable :
- La forta inversió necessària per a la construcció d’un pont apte per al trànsit rodat, i els seus accessos des de la Ronda Honorat Vilamanyà, just pel punt on s’acaba de construir la passera peatonal de la Font Viva.
- La necessitat de solucions complementàries simultànies i costoses dificilment assumibles per l’administració local si l’administració central i autonòmica opten per invertir en les variants territorials per a solucionar els problemes de mobilitat interna entre barris de Ripoll com són l’esmentat pont de la Font Viva, el vial del barri de Sant Pere, els accessos i rotonda a la Font del Sant, els accessos des de la variant al Pla d’ordina, el túnel del Pla d’Ordina cap al Passeig Ragull i el pont des del Passeig Ragull pel carrer del Remei riu enllà cap a la zona del Carrer Sant Francesc. Només la inversió simultànea en totes aquestes infrastructures convertirien aquesta proposat en solució real.
- L’afectació directa d’equipaments com les escoles Tomàs Raguer i Ramon Surinyach.
- La forta inversió necessària per a la construcció d’un tunel a la zona del Passeig Ragull i Ordina apte per al trànsit rodat, i els seus accessos des de la variant, la converteixen en una inversió poc assumible per l’administració local. Afegint-hi les dificultats tècniques i econòmiques d’haver d’esquivar l’actual traçat ferroviari i el recorregut de la via pel Pla d’ordina.
- L’afectació d’equipaments o serveis com l’edifici sindical, part de l’actual benzinera just remodelada, el passeig Ragull, l’impacte visual negatiu sobre el junyent dels rius Ter i Freser, un dels actius paisatgístics, turístics i naturals més singulars de Ripoll, i el camp de petanca.

Des del grup municipal de Convergència i Unió hem signat una al.legació contra aquesta proposta, confiant en que sigui atesa, i en la qual demanem :
- 1.- Que es reconsideri aquesta anella de circumval·lació pel barri de Sant Pere per altres alternatives diferents que redueixin l’impacte de les afectacions i les problemàtiques que aquesta genera.
- 2.- Que s’efectui prèvia a l’aprovació del POUM un estudi seriòs alternatiu a la proposta presentada que realment tracti a fons la problemàtica de la nostra vila en relació a Què o qui provoca el tràfic del centre? Conseqüències, punts forts i febles de convertir tot el centre en una illa de vianants. Quin volum de tràfic existeix d’un barri a l’altre? Com es va a l’Ajuntament, a l’Escola Vedruna, a l’Escola Salesiana, al Petit Avet des del Barri de l’estació o de la Ctra. de Barcelona amb la situació plantejada ? Cal portar tot el trànsit a un barri residencial ? Es necessari el pont de la rectoria ? no és millor l’alternativa rotonda Vilamanyà – Estamariu ? Els pendents permeten sense grans murs la ronda de l’escola Tomàs Raguer?
- 3.- Que es contemplin en el POUM, pel que fa a la nova zona a urbanitzar, les zones verdes i de serveis a llindar de la zona urbana actual, allunyant al màxim els carrers de la nova zona urbanitzable proposada, per tal que tots els veïns es puguin veure beneficiats i tinguin menors molèsties derivades del trànsit rodat que generi la nova zona.