3/8/07

SALVEM LA VALL DE MAIOLS

Salvem la vall de la riera de Maiols

El grup municipal de CiU a l’ajuntament de Ripoll va presentar la següent consideració-al.legació durant l’exposició pública dels Criteris i Objectius de Planejament de la Revisió del Pla General d’Ordenació Urbana de Ripoll per tal de demanar la revisió de la connexió plantejada per l’equip redactor del Pla -i avalada per l’equip de govern- entre la zona de La Barricona-Rama i Campdevànol per la vall de la riera de Maiols.

A finals de l’any passat es va tenir coneixement de la signatura el dia 28 d’octubre de 2005 d’un protocol de conveni de col.laboració 2006-2012 pel qual l´Estat cedeix a la Generalitat alguns trams de l´antiga N-II i N-260 i es va fer un canvi de titularitat a alguns trams de les carreteres gironines. En el document signat s´inclouen diversos punts de l´actual N-260 que deixaran de pertànyer a l´Estat i passaran a ser competència de l´Administració catalana, concretament es fa referència a un intercanvi entre Estat i Generalitat del tram Ripoll-Olot de l´Eix Pirinenc. A causa del que es considera com «un canvi de funcionalitat», s´acorda que «la N-260 entre Olot i Ripoll per Vallfogona de Ripollès passa a ser titularitat de la Generalitat, mentre l´actual carretera C-26 entre Olot i Ripoll pel túnel de Collabós passarà a ser de titularitat de l´Administració de l´Estat, que es farà càrrec del tram i de les seves connexions i variants».

Aquest fet fa preveure que el Govern assumeixi molt a llarg plaç una variant entre la N-152 i la nova N-260 (C-26); per la qual cosa es fa imprescindible adoptar a Ripoll solucions de planejament pragmàtiques a curt i a mitjà termini adequades a les necessitats i problemàtiques actuals dels ripollesos.

Davant aquesta situació des del grup municipal de CiU es va creure convenient replantejar un dels punts que en l’exposició pública dels Criteris i Objectius de Planejament es contemplava com nova variant territorial de Ripoll des d’un futur NUS viari de La Barricona o Rama i la zona coneguda com a Mas Torrens – Can Noguera.

Aquesta connexió plantejada per l’equip de govern es veu obligada a salvar diferents dificultats que a criteri del grup de CiU la converteixen en poc viable :

- El fort impacte visual que suposarà el seu encaixonament en una vall de naturalesa pràcticament verge i intacta, de les poques que resten a Ripoll amb potencialitats ramaderes, agrícoles o turístiques per ser l’accés als paratges singulars de Saltor i el Tut de Maiols, el Collet del Vent, el Pla de l’home mort o Sant Amand i el Pla de Pena.
- L’impacte ecològic que suposarà tancar el corredor biològic de la muntanya de Sant Roc i el seu massís cap a la Serra Cavallera per la vall de la riera de Maiols.
- La necessària construcció d’unes costoses obres de fàbrica (ponts, tunels) per travessar la riera i el cim d’Oriola.
- poc espai disponible entre la el sector industrial de Casanova de Baix, i el sector de Mas Torrens, salvant la riquesa ecològica i faunística de la riera de Maiols en el seu tram inferior (cranc autòcton, merla d’aigua, tritó pirinenc...).
- La necessitat de solucions d’accessos complementàries i simultànies i costoses dificilment assumibles per l’administració local.
- L’afectació d’equipaments de recent construcció i que acaben d’obtenir la llicència ambiental d’activitats.

Segons el grup municipal de CiU la revisió del Pla General Urbanístic de Ripoll ha de tocar més de peus a terra i plantejar alternatives i solucions viables a mitjà termini que permetin solucionar els problemes de mobilitat dels propis ripollesos i les molesties que ocasiona el trànsit pesant pel carrer Progrés. En aquest sentit, una de les reivindicacions del Planejament aprovat per CiU l’any 2003 era un sistema viari que permetés un accés rodat interconnectador de barris –i per tant urbà a mitjà termini- pel futur tunel sota la muntanya de Sant Bartomeu entre el Carrer Progrés a la zona de Caganell-Castelladrall i fins el sector de Pintors i una variant urbana entre el sector d’Estamariu o Mas d’en Bosch per darrera del cementiri –allunyada del barri de Sant Pere i amb totes les correccions i millores d’impacte ambiental i visual necessàries, amb túnels- i fins la Font del Sant o Rocafiguera.

Davant tot l’exposat des del grup municipal de CiU es va proposar a l’equip de govern de l’Ajuntament de Ripoll que s’encarregués a l’equip redactor del Pla General d’estudiar també la possibilitat alternativa d’una variant territorial plantejada des del sector de Can Villaura en direcció nord-oest per mitjà d’un túnel que la connectés amb el nord de la Plana d’Ordina per sota la muntanya del Calvari. L’impacte visual i ambiental d’aquesta proposta –amb un túnel- es considera molt menor que la solució presentada per l’equip redactor dels Criteris i Objectius de planejament.