Pacte Nacional per la indústria 2026-2030
El Govern de Catalunya ha presentat el document de proposta inicial per al Pacte Nacional per a la Indústria 2026-2030. Serà el tercer pacte, després del 2017-2020 i el 2021-2025. Un compromís polític, econòmic i social per a auspiciar el creixement industrial com a sector clau socio-econòmicament al nostre país. En les properes setmanes s'iniciaran els treballs de les diferents comissions per aançar en la seva elaboració.
Amb la pandèmia del 2020 i els anys posteriors, els diferents índexs de producció industrial, VAB, ... no varen assolir el ritme previst en la primera edició del pacte, i Catalunya avui no ha assolit encara el 20% del PIB basat en la indústria.
En aquests moments, és bo recordar com a la comarca del Ripollès el 2016 es va signar també un Pacte per a la Indústria amb el compromís dels alcaldes de les principals poblacions i la Unió Intersectorial del Ripollès i la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Girona.
La millora de les comunicacions, la situació estratègica del Ripollès, i tot allò que aquell pacte es proposava desenvolupar es volien convertir en un dels molts atractius que han de facilitar aquesta aposta per la indústria que es va materialitzar a Ripoll.
El pacte volia servir per tornar a posicionar la comarca com a referent industrial, impulsar accions per fomentar la competitivitat de la industria, captar activitat, promocionar industrialment el territori, fomentar l’ocupació, potenciar el talent , millorar la cohesió social i la sostenibilitat dels nostres municipis. Es pretenia fer a partir d’aquest sector econòmic i social clau de la història del nostre territori, i que es volia que continués essent clau en el futur.
La signatura pública d’aquest acord volia donar un revulsiu a la industria. Un compromís que adoptaven el President de la UiER, Sr. Eudald Castells, el President de la Cambra de comerç Sr. Domènec Espadalé i els il·lustríssims Alcaldes Sr. Jordi Munell, de l’Ajuntament de Ripoll, el Sr. Ramon Roqué i Riu, Alcalde President de l’Ajuntament de Sant Joan de les Abadesses, el Sr. Joan Manso Bosoms, Alcalde President de l’Ajuntament de Campdevànol, el Sr. Marc Prat Alcalde President de l’Ajuntament de Ribes de Freser, el Sr F. Xavier Sala Pujol Alcalde President de l’Ajuntament de Camprodon.
9 anys després es constaten avenços i es constaten encara mancances.
No s'ha millorat la comunicació amb la Garrotxa i les comarques de Girona, l'actual N260 per la Vall de Bianya té un ferm en molt males condicions. La mobilitat amb el ferrocarril de la R3 i Transpirinenc tot just avança el desdoblament a la part sud entre Parets del Vallés i La Garriga; i té pendent encara el desdoblament entre Montcada i Parets, i a partir de la Garriga fins a Vic primer i més tard fins a Ripoll. L'eficiència i fiabilitat del servei de Rodalies 3 és un calvari pels usuaris i no permet que sigui un referent per afiançar la mobilitat laboral i industrial. Caldrà esperar el Pla de Rodalies 2030-2040 per que arribi el desdoblament a Ripoll ? es podrà pensar en el transport de les mercaderies origen Ripollès i descarbonitzar el transport ? Cada dia centenars de camions per la C17 i N260 arriben amb matèries primeres i surten amb productes ripollesos.
Com a mancança cal esmentar que no s'haurà omplert encara el Polígon Industrial de Camprodon, a l'entrada sud de la població.
Des d'aquí aprofito per felicitar a la iniciativa emprenedora privada que és capaç de mantenir un bon ritme d'activitat industrial i empresarial, convertint el sector industrial en el segon de valor afegit a la comarca -amb un pes del 28,5%- segons les dades recents publicades de l'anuari econòmic comarcal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada