11/2/19

El comerç i l'efecte multiplicador de l'economia local

El comerç local
Comerç de proximitat i l’efecte multiplicador

Quan gastem diners en les petites botigues del nostre poble, el benefici no es volatilitza en gran mesura cap a mans llunyanes i impersonals. Aquest diner roman en el nostre entorn, la botiga paga impostos i taxes locals, aigua, electricitat i escombraries, compra serveis i subministres al seu entorn, paga salaris dels dependents..... és a dir que el diner torna i retorna vàries vegades i de nou de calaix en calaix dins el circuit de l’economia de km0 i genera més riquesa i més benestar per a nosaltres mateixos, és l’efecte multiplicador de l’economia.

El comerç de proximitat crea feina estable a Ripollesos i Ripolleses, és una aposta valenta pel nostre territori. Botiguers i botigueres que cada matí aixequen les persianes per oferir-nos uns serveis i uns productes s’esforcen per mantenir un teixit comercial dinàmic, perquè els nostres carrers estiguin il·luminats, nets i escombrats i així també més segurs, per col·laborar amb les festes i activitats, en els programes i premis d’activitats esportives i socials i generar així un vincle social, en definitiva per fer poble i crear un ambient o clímax de sana convivència local.

Un sector en canvi
S’estén i sembla encomanar-se la sensació que Ripoll està en hores baixes comercialment parlant i que el petit comerç va tancant, ja sigui a causa de jubilacions sense relleu, de recerca de noves oportunitats o de la por d’emprendre, ... i malauradament com passa també a molts pobles i ciutats mitjanes del país.

Nogensmenys, en tancar l’any 2018 no podem parlar d’uns “mals números” globals pel que fa l’obertura i tancament d’establiments; en els darrers 5 anys podem veure efectivament un descens del nombre de comerços, però per altra costat crec que és important, molt important, posar en valor les noves obertures i els traspassos de negocis, senyal inequívoc que la dinàmica no es redueix, tot i que es produeix transvassament de sector i de model. Creixen establiments d’hostaleria i establiments empresarials a Ripoll.

En l’informe comercial de la Direcció General de Comerç, amb dades a 31 desembre 2017, Ripoll amb 17 establiments comercials per cada mil habitants es situa per sobre la mitjana comarcal i de moltes capitals de comarca.

Punts febles :
Reconeixem que el petit comerç té força pressió a sobre :
està sotmès a la pressió contributiva estatal : IVA, mòduls, i de costos directes (lloguers, subministraments bàsics tan si vens molt com poc, i suporta el cost del règim especial de seguretat social de treballadors autònoms acompanyat d’unes minses prestacions socials de jubilació o en cas d’incapacitat transitòria laboral, i això comporta una crisi del model d’emprenedor-treballador autònom; suporta també un elevat cost de l’endeutament sovint previ i necessari per adquirir i mantenir estoc i magatzem de productes sobretot si cal recórrer a finançament bancari, i pateix de la reducció progressiva de la massa crítica de compradors al conjunt de la comarca i poblacions veïnes d’influència (uns 2500 habitants menys els darrers 10 anys des de La Pobla de Lillet, Bagà, Gombrèn, Les Llosses, Borredà, Vallfogona, El Bisaura, St Joan de les abadesses, Campdevanol, Ribes de Freser, Ogassa....), i addicionalment el problema de l’envelliment poblacional i la reducció de despesa per persona; pateix també l’auge de les compres per e-commerce dins la globalitat que permet situar productes d’arreu del món i de totes les tipologies en 24h a casa, ...

El barri vell o casc antic pateix també de la degradació progressiva dels edificis i locals quasi centenaris, que sovint no s’adapta a les noves exigències de normatives (instal.lació elèctrica, accessibilitat, dimensions, alçada sostres, ignifugació, ...) i això provoca un trasvassament cap a altres barris d’eixample amb edificis i locals més moderns... en cas de noves obertures o traspassos o ampliacions de negocis.

La decisió personal de compra
Tot plegat fa que la nostra -de cadascú- decisió de compra sigui clau per al manteniment del comerç. En triar on comprar nosaltres decidim quin tipus de model de comerç volem al costat de casa, al poble i per tant decidim si el petit comerç és imprescindible o prescindible.
  • Si comprem a la botiga propera propiciem l’efecte multiplicador del diner i gaudim dels beneficis locals d’aquesta despesa de calaix en calaix...
  • Si comprem e-commerce els nostres diners es buiden a l’univers global marxant de Ripoll, descapitalització monetària de Ripoll i comarca; el diner que cobrem i gastem a Ripoll marxa món enllà
HI ha hagut també un canvi de tendències de compra del consumidor
  • La compra diària periodica de carn, peix, pa, productes de conveniència o de necessitat s’ha reduït molt i s’ha substituït per una o dos compres setmanals de cistella multiproducte. Els diumenges al matí s’ha canviat el sortir de missa i passejar pel carrer Sant Pere i anar fer el vermut, per trobar-se centenars de famílies a la cua o al parking del “super” o els dissabtes tarda... o a diari a les 20h30 del vespre en sortir de la feina i abans de sopar... quan moltes botigues ja estan tancades.
  • Envelliment de la població del casc antic, i reducció del nombre d’habitants o de despesa per càpita, amb capacitat de compra propera i amb disposició a efectuar compres per impuls.
  • Arriben consumidors del nord d’osona recercant obertura dels diumenges, l’oferta de les grans superficies, també productes d’artesania alimentària (xarcuteria, carnisseria...), que el petit comerç local d’altres sectors aprofita poc.
  • La compra per internet : e-commerce, reducció de despeses de transacció bancària, facilitat d’ús de les plataformes de pagament on-line (tarja de crèdit, paypal, ...), gratuïtat d’enviaments (amazon Premium, Black Friday...), rapidesa d’enviament i a casa... contraposat a un increment exponencial de les estafes i denúncies.
  • Campanyes de Tv i massmedia allunyen compradors cap a les cadenes de moda, cap a les grans àrees multicomercials i d’oci (cinemes, fastfood, jocs infantils...) com ara la maquinista, espai gironès, illa diagonal, decathlon, mediamarket i el dia sin iva, ...
  • Reducció en uns 2500 habitants l’entorn d’influència comercial de Ripoll en els darrers 10 anys, i envelliment de la població (la població gran efectua menys despesa en compres de moda, d’impuls, ...)
  • Arriben nous comerços amb inversors o promotors que són de fora de Ripoll però hi veuen un nínxol de mercat i de negoci (forn Capdevila, forn sant Eudald, cocuan, la sabateria, ski & mountain., botiga conveniència del Carrer st pere, hostaleria en mans de promotors xinesos, peixateria mercat cobert...)
Als regidors i regidores de l’Ajuntament de Ripoll ens preocupa el comerç de proximitat. Volem que mantingui la salut i tenim un pla de dinamització comercial que prioritza accions adreçades als mateixos botiguers i a la ciutadania, promovem :
  • accions de formació per als professionals,
  • reunions d’interrelació amb els sectors de l’hostaleria i turisme, i
  • accions de promoció de la nostra marca Ripoll i Ripollès,
  • apostem per l’organització de fires, mercats i esdeveniments tot l’any i
  • la captació de visitants i turistes,...
  • Dinamització de locals tancats : aprofitar els aparadors, lloguers a emprenedors
  • Subvencions municipals : bonificació llicència obertura, impost d’obres, ibi ... a noves altes de comerç, subvencions a la contractació i a nous treballadors règim autònoms
  • Facilitar traspassos : reimpresa
  • Aparcaments propers al centre històric i comercial : zona de rotació taronja i blava amb prop de 250 places de les quals 107 són taronges.
  • Aparcaments propers gratuïts per estades llargues : can guetes, passeig del ferro, avgda Comte Guifré, Avigda Ripollès, C Progrés, ordina, ... més de 500 places
  • LES CAMPANYES :
    • Campanya Aparca i Compra : 1h gratis per 10 cèntims, vals descompte
    • Aparca Facil : sistema d’aparcament per APP que permet pagar remotament, retorn de l’excés de pagament, ampliar temps d’estada
    • Casc antic amable per als vianants, Bada i compra : restringir horaris accés motoritzat per mitjà de sistema de càmeres de control
Però no n’hi ha prou.

Per tenir èxit ens cal el compromís de cada un i cada una, de tothom per comprendre el valor afegit que representa el nostre comerç.

Amb les nostres compres no només estem influint en la fisonomia del nostre entorn més proper sinó també en el tipus de societat que es va configurant a la nostra vila, a la nostra comarca, al nostre país.

SI som conscients del tipus de món que volem, la nostra elecció de compra hauria de ser compromesa, corporativa amb el nostre propi poble i el nostre propi comerç. Un esforç, una convicció, un compromís vers les botigues de prop de casa les mantindran de ben segur imprescindibles per sempre.