29/10/13

Cultura o comerç ? una dicotomia a Ripoll 2013 ?


Fa pocs dies a Ripoll, en una conversa de botiga es va sentir “aquesta ajuntament es preocupa més de la cultura que del comerç i l’economia del poble “. Una reflexió interessant i que vull  compartir en públic. Per què separar la Cultura de l’activitat econòmica ? que la cultura no fa omplir calaixos ? que les persones atretes a Ripoll per la cultura al llarg del 2013 no n’han deixat ni cinc ? ho podem estendre a l'esport ? Que tots els actes acollits i organitzats al llarg del 2013 no han generat efecte multiplicador ?
S'em fa difícil creure que les persones vingudes a la trobada de bestiari de foc de Catalunya, la trobada de trabucaires de Catalunya, el concurs nacional ocellaire, l’elecció de l’hereu i la pubilla de Catalunya, la trobada de puntaires de Catalunya, la trobada de tintinaires de Catalunya, la sessió del Congrés de Cultura Catalana, el Simposi Internacional sobre la Portalada romànica de Ripoll, el cant de la Sibil.la, les campanades de TV3, la trobada de canço de muntanya, la trobada de corals infantils d’arreu de Catalunya, les presentacions de llibres, les conferències, les exposicions, la trobada de gegants i grallers, les sardanes, la fira Recercat, el festival de música, el curs d'interpretació musical …entre d’altres i sense esmentar tots els actes,  no han deixat ni un euro ?

Al llarg del 2013 Ripoll haurà tingut una gran i excepcional oportunitat de donar-se a conèixer; el fet de ser Capital de la Cultura Catalana ha ampliat la nostra capacitat de divulgar-nos a través dels molts i variats actes, exposicions, trobades i esdeveniments que tenen lloc durant aquest 2013 i la seva repercussió en premsa, en xarxes i de boca – orella.

Des del primer moment hem esmerçat esforços de comunicació per poder irradiar i difondre tot allò que tenim per oferir, que no és poc. El nostre poble, tot i que no és molt gran des del punt de vista demogràfic, pot oferir un gran ventall de propostes per a tots els gustos. Tenim la cultura, el paisatge i la gastronomia, el patrimoni, mil-i-una activitats i festes i a més estem ben situats –i així ho ha descobert o redescobert molta de la gent que ens ha visitat-, de manera que és fàcil i relativament ràpid d’arribar des de les grans ciutats de Catalunya.

Al contrari de l’opinió expressada a la botiga, personalment em sembla que aquest 2013 haurà estat una gran oportunitat per als establiments de comerç i hostaleria del nostre poble, per guanyar clients, per donar-se a conèixer, per guanyar futurs clients... Els actes -petits i grans- hauran portat milers de persones a Ripoll amb l’excusa de la cultura, especialment els caps de setmana però també en un continu degoteig tot l’any. Vull també agrair una vegada més i públicament  la tasca de la comissió organitzadora i  la col·laboració de moltíssimes entitats de la vila que han propiciat que els actes més centrals i importants dels seus àmbits associatius celebressin les seves trobades o reunions a Ripoll.
Al llarg del 2013 haurem comptabilitzat més de 400 esdeveniments de caire molt variat fins al mes de novembre. Tot plegat haurà donat “vida” a Ripoll, durant mesos alguns caps de setmana han estat curulls d’activitats, els carrers i les places s’han vist plens de gent de casa i de fora. Això com és lògic ha fet augmentar les oportunitats de negoci i de fer calaix. Benvinguda la cultura en aquest sentit tan important i a la vegada tan pecuniari. I és que en els temps difícils que corren no es pot deixar perdre cap oportunitat. Per cert, i com a anèctoda, la botiga en qüestió no va obrir ni un minut en cap dels principals esdeveniments celebrats, com he pogut comprovar en repetits esdeveniments celebrats.

Estic convençut que la Capital de la Cultura Catalana haurà set una caixa de ressonància per donar a conèixer el nostre poble d’ara en endavant i que la seva repercussió serà positiva i duradera en benefici de l’economia local, i especialment del comerç i l’hostaleria. Les xifres del nou Centre d'Interpretació del Monestir de Santa Maria de Ripoll -una altra aposta per conjuminar turisme (i comerç, hostaleria...)  amb la cultura- amb més de 15000 visitants des de la seva inauguració el passat mes de març comencen a ser prou significatives.
Esment a part cal fer del dinamisme que impliquen també les celebracions esportives, i com atreuen persones i families de casa i de fora, omplint places i carrers : la milla urbana, la cursa BTT Terra de Comtes, la cursa d'orientació, la cursa de muntanya Sant Amand, la Trail Terra de Comtes, els torneigs de basquet, hoquei, futbol, el festival de patinatge, .... entre altres modalitats. Gràcies també a tots els equips i clubs pel seu esforç organitzatiu.