Jean
Piaget, un gran pedagog suís, va dir “l'objectiu principal de
l'educació a les escoles hauria de ser la creació d'homes i dones
que siguin capaços de fer coses noves, no simplement repetir allò
que altres generacions han fet; homes i dones que siguin creatius,
inventius i descobridors, que puguin ser crítics, verificar i no
acceptar tot allò que se'ls ofereix”.
Les
anomenades ciutats educadores representen un gran repte en aquesta
primera part del segle XXI, un crític cultural nord-americà, Henry
Giroux ho ha definit també molt bé: “una educació divorciada del
seu context no té valor”, així doncs cal que anem insistint en la
introducció de valors com la democràcia, l'emprenedoria, la
conscienciació de deixar un món millor, la pau.... en els nostres
infants i joves. Podriem parlar d'una pedagogia de molts nivells, de
tal manera que permeti que tothom pugui utilitzar la informació que
rep, participar en ella i avaluar-la de forma crítica. Això no
s'aconsegueix només amb l'aportació que fan les escoles i la
comunitat escolar sinó que cal trobar formes transversals que
permetin construir ciutadans que siguin capaços de créixer amb
llibertat però també amb criteri dins un clímax propici.
A
Ripoll ja fa uns anys que varem introduir una experiència que
considero molt important en aquest sentit: l'ajuntament infantil.
Aquesta ha estat una aposta decidida en aquest camí, cada any hem
donat més valor i més pes a aquesta figura democràtica, que permet
que els nostres nens i nenes aprenguin des de ben joves com funciona
la institució més propera als ciutadans.
L'ajuntament
infantil funciona de forma seriosa i eficaç, totes les escoles hi
tenen representació, d'aquesta manera d'aquí a pocs anys tots una
colla de joves ripollesos hauran pogut viure de forma directa els uns
i indirecta els seus companys de classe i amistats aquesta
experiència enriquidora que té una gran repercussió en
l'assoliment dels valors d'una ciutadania responsable. Des de
l'ajuntament hem pres un compromís molt seriós per aconseguir que
aquesta eina esdevingui autènticament útil, tot allò que avui
sembrem en els nostres joves repercutirà en una vila millor en un
futur pròxim.
Per
aconseguir que una ciutat es pugui considerar com educadora hem de
posar en joc la participació i col·laboració de tothom, pares,
mestres i tota la comunitat educativa i societat en general. La
realitat és que tothom hi té un deure i una responsabilitat, tothom
pot aprendre i ensenyar alhora i així tots plegats créixer en
valors i solidaritat.
En
tot cas aquesta és la línia que des de l'ajuntament ens hem marcat,
treballar a diferents nivells per aconseguir una major cohesió
social, però si volem que aquest projecte esdevingui un èxit tots
hi hem de participar, cadascú des del seu àmbit, només si els
ciutadans adults actuem amb els mateixos valors de civisme, respecte
democràtic, cultura de la pau, consciencació mediambiental,
participació..... aconseguirem que les properes generacions ho
facin també. Fites com l'elaboració d'un reglament de funcionament
del consistori infantil, d'un reglament de participació ciutadana i
d'un projecte global de ciutat educadora formen part del nostre
compromís.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada