19/5/10

Davant les mesures adoptades pel govern "Zapatero"

Tard i a remolc...

Aquesta seria el resum i en poques paraules de les mesures anuciades per Zapatero i el seu executiu aquests darrers dies.

Tard per que arriben després de mesos sencers de negar primer l'evidència de la crisi i de dos anys seguits d'inoperància i indecisió sobre les mesures a adoptar, i a remolc per que ara s'ha vist forçat per la pressió de la Unió Europea i els organismes internacionals. És preocupant d'altra banda que les primeres mesures proposades comencin per retallar els drets socials: reduir les pensions, reduir els recursos destinats a les polítiques de dependència, I cal tenir clar que si ara s’han de prendre mesures dràstiques és perquè no s’han gestionat bé fins aquests moments els recursos públics. El cost addicional de la situació actual és que l’Estat espanyol genera desconfiança internacional: el seu president Zapatero no té gens de credibilitat.

En la situació conjuntural actual és quan més esperem -en teoria- del governant; és ell el que ha de donar confiança a tots, aportant el convenciment que només amb l'aportació del millor de cadascú i de l'esforç de cadascú en el seu lloc ens en sortirem; i aquest lideratge ha fallat, continua fallant. De fet, les mesures anunciades només seran una petita mínima part d'un conjunt de canvis estructurals i reformes que caldrà implementar per als propers anys. Només un govern fort, amb credibilitat, que infereixi seguretat, solvència i lideratge podrà "capejar" aquesta situació.

En Zapatero, inspirant-me en les paraules d'un empresari gironí en un fòrum universitari de fa pocs dies-, ha actuat pensant en el curt termini, pensant que d'aquí a dos anys hi haurà eleccions. I hauria d'haver actuat essent conscient que condueix el timó d'una empresa -Espanya- de capital intensiu, els beneficis del qual cal esperar a llarg termini i no d'aquí a dos anys. Ha tingut poca valentia i poc lideratge per afrontar mesures segurament impopulars i que tindrien un cost electoral a curt termini però que haurien garantit a mitjà i llarg termini una millor sortida i reacció a la crisi. En símils nàutics i ara que recentment varis ripollesos s'han examinat del títol de patró d'embarcacions, diríem que no es pot executar per igual una maniobra amb una petita llanxa a motor que amb un mercant de 190 metres d'eslora... aquest darrer trigarà molt més a reaccionar fruit de la seva pròpia inèrcia i per tant el bon capità sap anticipar-se i iniciar les instruccions de maniobrar amb suficient prudència. La maniobra actual del president Zapatero arribarà a temps o el nostre mercant xocarà amb els escolls inevitablement com a conseqüència d'haver trigat tant ?
Començant per actuar per generar confiança i per mantenir i crear ocupació (finançament parcial de la reducció de jornada; reducció cotitzacions; reforma de les bonificacions; regulació agències privades d’ocupació per dinamitzar la recol·locació), abordar la reforma laboral i l’austeritat de l’administració I donar suport a l’economia productiva: infraestructures que serveixin a l’economia com l'eix o corredor mediterrani reclamat fa pocs dies a València; impuls a la I+D+i; política energètica; política industrial... i aquesta darrera no vol dir només donar suport al cotxe elèctric, sinó impulsar la indústria agroalimentària, la química, la de la sanitat...

És evident que per afrontar els problemes derivats de la crisi econòmica, calen reformes, i per fer-les, el Govern espanyol ha d’actuar, i això vol dir, assumir riscos i possiblement assumir mesures impopulars. Un govern amb por no pot governar. És una constatació que Zapatero fins a dia d’avui ha demostrat que no estava disposat a governar, a assumir riscos i a prendre les decisions que calien. El Govern espanyol ha de treballar per generar confiança (i d’aquesta manera s’incentivarà la inversió i el consum) i per crear ocupació. Mentre no es reactivi l’ocupació, no hi haurà reactivació econòmica. Per tant, calen mesures d’estímul al manteniment i a la creació d’ocupació, sobretot dirigides als autònoms i a les pimes.

Per acabar -i prenent paraules d'un prestigiós economista que vesteix americanes de colors- en Zapatero s'ha cregut tres de les teories equivocades de John Maynard Keynes : en primer lloc creure en el curt termini i generar un dèficit públic desmesurat (per exemple amb actuacions com el Pla E, que ha renovat les voreres de mig país); en segon lloc menystenir les empreses i els empresaris (deia Keynes que els empresaris no prenen decisions de manera racional sinó per instint animal) i per això s'ha passat els dos darrers anys amagant l'evidència de la crisi amb un fals optimisme i minimitzant les males noticies econòmiques i informes d'analistes nacionals i internacionals... pensant que amb el seu optimisme i l'euforia les empreses ens traurien de la crisi... i finalment en tercer lloc creure que substituint la caiguda de la demanda privada per la demanda pública seria suficient per sortir de la crisi, tot negligint la productivitat i les mesures que permetin a empreses i treballadors produir més i créixer.

17/5/10

17 de maig de 2010; CIM !!!

Avui a les 7h de matí aprox. l'Albert Bosch ha assolit el cim de l'Everest, culminant l'odissea de coronar els 7 cims dels 7 continents del món. Un premi a la tenacitat, l'esforç, la il.lusió, la iniciativa i la perseverància que també aplica l'Albert a les iniciatives empresarials.

Des d'aquí m'afegeixo a les mostres generals de felicitació que li estan arribant a la web : http://www.7cims.com/

15/5/10

Variants territorials o destrossa de territori ?

Devoradors de sòl ?


Sovint ens critiquen als de CiU de Ripoll, per una injusta etiqueta de devastadors o especuladors del sòl, en un territori com Ripoll i el Ripollès on el sòl útil és escàs.

De fet el nostre únic afany -i parlo en primera persona, vinculat a la política local- ha estat el de substituir cap als nous polígons la tradicional activitat empresarial industrial de Ripoll, que sovint ha quedat encaixonada pel propi creixement urbà i per unes normatives -completament justes per altra banda- de nous requeriments de seguretat i higiene laboral, ergonomia dels llocs de treball, redimensionat de les instal.lacions, accessibilitat dels transports pesats... i unes normes urbanístiques que impedien -per exemple- que en les antigues colonies industrials que van quedant desocupades s'hi encabeixin noves o diverses activitats empresarials...
La finalitat : preservar o incrementar el nombre de llocs de treball i -per tant- preservar la riquesa social que en el territori generen les activitats empresarials. Això és el que jo entenc per sostenibilitat d'un territori, que la gent hi pugui viure i guanyar-s'hi la vida treballant.
Ningú racionalment imaginaria hores d'ara continuar activitats industrials semipesants que comporten càrrega i descàrrega a zones del centre, amb sorolls i molesties veïnals o del mateix barri de l'estació (C/ Indústria, C/ Progrés) que fou una reeixida zona industrial amb l'arribada del ferrocarril; recordem els sectors de Matrix, el sector de la tèxtil Filpur, la tèxtil Colorfil, la Preparación Textil, i moltes altres empreses del sector alimentació, fusteria, electricitat, metall... que han pogut ocupar naus i millorar la seva activitat als sectors de Pintors i Mas d'en Bosch.
En tenim força exemples d'aquest efecte al sector de Mas de'n Bosch i Pintors, o fins i tot a les planes de La Rodona; només us demano l'esforç de recomptar el nombre de treballadors i el nombre de llocs de treball indirectes que estan vinculats a cadascuna de les activitats que s'hi han establert. Quedareu sorpresos, com jo mateix.
Una altra cosa, ben certa, és que aquesta actuació urbanística cal fer-la ben feta, sovint amb inversions més grans i més amables amb el territori que les que requeriria un polígon al Vallès o a Osona o al Bages, però a la vegada oferint-la a un preu més competitiu que aquelles comarques per compensar la llunyania -a vegades més psicològica que física- als centres consumidors i de logística metropolitans.
Però, qui és més devastador ? quan veig els projectes en curs de variant territorial supernord per darrera la muntanya de Sant Roc, travessant la -encara verge- Vall de Maiols i Baups, o la variant de la riera de Caganell cap a la C-26 de Vallfogona o la variant est de Ripoll de Can Villaura i fins La Marinyosa se'm posen els pèls de punta ! o la mateixa proposta de resituar la futura estació de ferrocarril de doble via i intermodalitat Berguedà-Garrotxa a la Plana d'Ordina.
Projectes d'altra banda signats i defensats des de les posicions polítiques de persones que fins fa uns anys enrera encara signaven informes, mocions i al.legacions contra les propostes d'ocupar territoris -altrament ja ocupats històricament per activitats empresarials- com el sector de la Crta. de Les Llosses... quins interessos els mouen ? la preservació del territori que deien abans ? com és que ara ja no el volen preservar i permeten aquestes aberracions ?



Aquesta imatge, idíl.lica certament, de la Vall de Maiols presa des de prop del cim de Sant Amand, em fa corprendre i agafar un calfred només de pensar que es permeti que sigui travessada -i destrossada materialment- per una futura supervariant que justifica no sé quina elevada intensitat de trànsit que enllaça a diari des de Sant Joan cap a Campdevànol i la N-260; els heu comptat mai ? us ho proposo també. Quedareu segur sorpresos i -com jo- tindreu seriosos dubtes de la racionalitat d'una proposta com aquesta.

10/5/10

30 anys, 30 cims

Dissabte 8 de maig, 30è aniversari de la JNC

La Joventut Nacionalista de Catalunya va celebrar els 30 anys aquest dissabte 8 de maig amb 30 ascensions a 30 cims de diferents comarques i contrades de Catalunya. A Ripoll ens hi hem volgut afegir amb un cim "assequible" i alhora simbòlic de la nostra vila, el cim de Sant Bartomeu.
Membres de l'actual col.lectiu de la JNC a Ripoll varem fer el cim a mitja tarda i varem plantar la senyera estelada símbol de la sobirania nacional. Un acte simbòlic però a la vegada plè d'emotivitat en recordar el primer col.lectiu de la JNC de Ripoll, ara farà uns 21 anys amb companys com l'Antoni Yusta i la Sandra Suades, en Jordi Cos i la Núria Pons, en Josep Ceamanos,... més endavant en Lluis Orri, l'Albert Clotet, en Xavier Cima, el Xavier Ardite... i fins l'actualitat !

8/5/10

Cap al cim !!!

Albert Bosch comença l'ascens de l'Everest

Després d'unes setmanes de "climatització" en alçada i de procedir a equipar alguns dels camps base i uns dies de descans a Dimboche, l'Albert Bosch iniciarà la darrera etapa de l'ascens al cim de l'Everest a partir d'avui i demà.
Podeu seguir els comentaris de l'Albert i la seva posició en directe durant l'ascensió des del dispositiu racetracker de la web http://www.7cims.com/

5/5/10

A new conception for XXIth Century transportation

A new concept for XXIth Century leisure.
El bicitren, un nou concepte en transport sostenible ?


Inspirat en els existents taxis urbans a pedals coneguts com trixis, vull presentar un nou concepte en transport per a persones que es caracteritza per :
  • Ser Ecològic (no contamina, no gasta, silenciós...).
  • Un mètode de transport cooperatiu, divertit, simpàtic...
  • Planteja una Solució al transport públic barat en països subdesenvolupats.
  • Una novetat per al turisme escolar, familiar, de grups, convencions,...
  • La solució al Turisme temàtic ecològic (visita parcs, botànica, fauna...).
  • Potencial de Desenvolupament de les “vies verdes” en turisme de grups.
  • Permet el desenvolupament tecnològic perquè implementa Noves tecnologies (emmagatzamament energètic (bateries d'alt rendiment), energia solar per làmina flexible, motors de baixa inèrcia i baix consum, electrònica de control i seguretat (qui pedala, seat-belts...) nous materials (composites, fibres...).
  • Una solució sostenible al Turisme de descoberta i al transport urbà en ciutats grans i mitjanes.
  • Fomenta un estil de vida saludable : "Esport i salut".
  • Seguretat en el transport col.lectiu.
  • Capacitat flexible : 2+4+4+4+4+4+... passatgers. Limitada pel radi de gir màxim a implementar (5 vagons + conductor = 22 places adultes).
  • Noves concepcions de outdoor Marketing : permet incorparar imatge corporativa de ciutat, de marques comercials, de patrocinadors...
  • Fomenta l'Esport i la competició : es poden organitzar curses per equips (universitaris, escolars, per empreses, per barris....) en bicitren en circuit urbà, en carretera, al circuit de Montmeló...
  • Permet noves variant nominatives sense límits : Cycletrain, Pédalotrain, Tren-a-pédalo, Le train-sans-chemin,...